Whiteout

Whitout forhold utgjør en stor fare for oss piloter.

Foto: Hannes Grobe/AWI


I slike forhold bør man ikke fly, og det kan ikke karakteriseres som VFR forhold.
Det er derfor viktig å være klar over definisjonen av dette fenomenet, og når det kan oppstå.

Wihteout er et værfenomen der siktbarheten og kontrast er sterkt redusert av sne og diffuse lysforhold.

Flytryggingslederen i klubben, Eskild Solhaug har lagd et lite skriv rundt dette. Verdt å lese før påskeflygingen tiltar.

Det er tre former for  without:
1: I snøstorm der snø kombinert med vind, gjør det vanskelig å se langt.

2: Ved snøfall, der snøen skjuler objekter, og gjør det vanskelig å se.

3: I klar luft uten snøfall, men overskyet som gjør lyset diffust og gjør at alle kontraster viskes ut. Det blir nesten umulig å se hvor langt unna den snødekte overflaten er. I fjellet der hele bakken er dekket av snø, kan det bli umulig å skille mellom fjellet og horisonten.(se bildet) Det er umulig å se om bakken er vannrett eller loddrett. Det er bare når et objekt med sterk kontrast til resten av den snødekte overflaten er til stede, at man kan se bakken. Denne situasjonen er også kalt flatt lys. Samme utfordringen oppstår under blankvanns-landinger på godværsdager om sommeren.

Hva må vi tenke på?
For de av oss som flyr i fjellet om vinteren, er dette noe vi må være oppmerksom på. Skal vi lande på et islagt vann med snø, og lysforholdene er som beskrevet ovenfor, er det nesten umulig å vurdere høyden. Vi vet at isen er flat, men vi trenger kontraster som kan fortelle oss avstanden ned. Faren er at vi ” setter ” flyet for høyt over isen, med påfølgende steiling og ødelagt understell eller verre.  I en sånn situasjon må vi prøve å finne referanser, f.eks ski- spor, og lande i nærheten av disse. Dette vil gi oss en indikasjon om høyden.

Det kan også være en ide å legge ut granbar på begge sider av ”rullebanen”. Dette gjør at vi får en god referanse å lande etter.

Har vi ikke disse mulighetene som angitt ovenfor, og vi må lande, er det et godt tips og etablere et fast gjennomsynk på ca 150 ft/min, moderat motorsetting, koordinert (krysset ror er forbudt) og hastighet 1,3 x steilehastigheten. Før du etablerer deg på finalen må du sørge for at denne blir lang nok, da gjennomsynken er langt mindre enn ved en normal pattern/finale. Det området vi skal lande på, bør være flatt, helst et islagt vann.

God påske – safe landings!

Eskild Solhaug
Flytryggingsleder (FL)
Salten mikroflyklubb

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s