Påsketur i formasjon

Tirsdag før påske klargjorde vi LN-YNJ og LN-YSW for «langtur».
Med henholdsvis Vidar Kilen og Yngve Sjøberg som fartøyssjef skulle kursen settes mot Mo i Rana.

Været var topp, og med passasjerene Kjell Røli og Ole Sommarset ble det klargjort for formasjonsflyging ut av kontrollsonen i Bodø, til Rognan og videre den strakeste veien, langs E6 mot Røssvoll.

Før take-off hadde pilotene gjort en god jobb med å sjekke vær på begge flyplassene og ikke minst høydevinder over Saltfjellet og Svartisen. Alt lå til rette for en perfekt tur sørover.

Etter å ha levert en felles flightplan kontaktet vi Bodø-tower på telefon for å avklare detaljer om hvordan vi skulle forholde oss til klareringer siden vi skulle fly i formasjon. Tårnet i Bodø var som alltid veldig hyggelig og lot oss ta av med kort space between. LN-YNJ ledet ann med takeoff fra 07, og videre kurs mot Rognan på 1500 ft.

Etter passering av Rognan valgte vi å følge E6` en sørover mot Mo i Rana. I formasjon beundret vi været, flyene og de flotte fjellene som vi er omgitt av.

Flyging i formasjon med to så ulike fly var en liten utfordring, men etter litt prøving fant vi fort frem til en passende cruice-fart for begge.
Underveis i formasjonen fikk vi erfare at utkikk var en viktig, og ikke minst krevende oppgave. Å se et hvitt fly over snødekte fjell er ikke bare enkelt.

Radioprat ble gjort av formasjonsleder, Vidar som har et fly med to radioer. På denne måten kunne han kommunisere med Bodø-controll og tårnet på Mo i Rana, mens intern kommunikasjon mellom flyene ble gjort på 123.5 MHz.

Når vi nærmet oss Røssvoll kalte Vidar opp og spurte om tillatelse til å gjøre en low approach, i formasjon over flystripa. Tårnet på Mo var som vanlig svært hyggelig og tillot det.

1 time og 8 minutter etter avgang fra Bodø, landet vi. En snartur innom både brannstasjonen og tårnet på Mo ble det tid til, før vi vendte snuten nordover igjen.

Vel hjemme i Bodø kunne alle fire oppsummere med at turen var vellykket, morsom og noe som må gjenntas. Neste gang kanskje med enda flere fly.
 Flere bilder:

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s