Landingskonkuransen, lørdag 14.april

Lørdag var det duket for årets første landingskonkuranse i regi av Bodø Flyklubb.
Salten Mikroflyklubb hadde denne gangen slått følge med PPL-gutta og stilte med fly og bakkepersonell.

På grunn av skoling kunne ikke skoleflyet brukes denne gangen men Vidar Kilen stilte i sin Jabiru J170 med fersk solo-flyger Stian Vaag i høyresetet som navigatør og motivator.

Det hele startet med en brief i klubbhuset til Bodø Flyklubb hvor reglene for konkuransen ble gjennomgått og planen for logistikken lagt. Det er mer enn å bare møte opp å fly på slike events. Det er folk og materiell som skal fraktes over på militær side til den intersectionen man har fått tildelt som base for konkuransen. Man bruker kjegler for å lage en poengskala som bedømmer hvor mange poeng man får på hver landing. Det er om å gjøre å lande nærmest mulig et markert felt på banen. Lander man før får man mest størst enkeltsum, og så får man mer poeng jo lengre etter man lander. Cluet er å ha minst mulig poeng når man er ferdig med sine landinger.

Det er 4 forskjellige momenter i konkuransen. I alle momentene flyr man et standard pattern med downwind på 1000 fot deretter base og finale. Keypoint setter man der kjeglene står.

–       Første landing er en ordinær landing hvor man kan bruke både motor og flaps som man ønsker.

–       Andre landing er en ordinær nødlandingsøvelse hvor man trekker throttle på tomgang når man passerer keypoint på downwind og deretter flyr videre på base og finale. Her må man ta hensyn til vindens effekt på flyets bane i de forskjellige leggene. Sidevind fra nord på RWY07 ga en godt merkbar motvind når man turnet fra downwind til base og flere opplevde å lande for short pga dette.

–       Tredje landing er mye den samme som den andre, foruten at man denne gangen klatrer opp til 2000 fot over setningspunktet på banen, omtrent på keypoint. Over punktet trekker man throttle til tomgang og forsøker bedomme decent slik at man treffer keypoint på 1000 fot på downwind og deretter glir inn for landing.

–       Fjerde landing er landing med motor og flaps etter eget ønske, men med et ca 2 meter høyt hinder like før setningspunktet.

Vi var 5 fly og 7 flygere som fløy denne flotte april-lørdagen og med kun to fly som opererer i pattern samtidig, så tar det litt tid å få gjennomført en slik konkuranse. Bodø Flyklubb stilte med kaffe, brus og peanøtter til bakkepersonalet og stemningen var god. Etter noen timer hadde alle fått fløyet og vi pakket sammen.

Undertegnede er nok neppe alene om å kjenne på prestasjonsangsten når man har en hel armada av flygere som står på bakken å bedømmer landingene dine, men det er på ingen måte slik det oppleves. Det er sosialt, med god stemning og ikke minst veldig bra trening for den dagen man kanskje trenger bruke sine erfaringer fra landing uten motor på virkelig. Jeg håper enda flere mikroflygere børster støv av sine landingsferdigheter å er med neste gang. Det er bare å starte treningen.

Neste landingskonkuranse avholdes 5.mai!

Nedefor ser dere resultatene fra lørdagen. Det er altså om å gjøre å ha minst mulig poeng. Og som dere ser gikk faktisk mikro av med seieren denne gangen!

Vidar Kilen – Aktivitetsleder Smfk

Plasseringer

KLASSE OVER 200 TIMER

  1. Ole H. Hjartøy (FSA) 381 poeng
  2. Kjell Johnsen (XIO) 470 poeng
  3. John Eivind Skogøy (LZN) 470 poeng

KLASSE UNDER 200 TIMER

  1. Vetle Rydmark (LGB) 435 poeng
  2. Kjell Hakkebo (LZN) 630 poeng
  3. Solrun Krane (LGB) 719 poeng

MIKRO

  1. Vidar Kilen (YNJ) 351 poeng
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s