Rotax 912 – tørning av propell

Hei alle,
Jeg oppfordrer alle mine elever til å behandle en propell som om den kan starte når som helst. Sjekk at tenning og bensinkran er av før du dreier propellen. Throttle på minimum. Stå slik at du er sikker på ikke å bli truffet hvis motoren tenner. Ingen personer eller gjenstander i umiddelbar nærhet til propellens bane. Helst klosser under hjulene og/eller parkeringsbrems på. Det finnes mange rapporter på SHT hvor flymotorer har startet ukontrollert ved håndsving eller annet. Riktignok er disse ikke Rotax, men vanligvis Lycoming og Continental osv.

Mvh
Svein O. Aasen


Se: http://www.dulfu.dk/

Nyheder​
12.07.17​

Kan man håndstarte en ROTAX 912?
Det er børnelærdom for alle ROTAX 912 brugere at motoren skal op i 220 omdrejninger før tændingsystemet giver gnist. Man kan da umuligt svinge propellen så hurtigt med hånden.

’Seeing is believing’

​Dessverre kom en af vore UL-kolleger galt afsted for nogle dage siden da han, ved et uheld, fandt ud af at en ROTAX 912 godt kan håndstartes.

​Her er hans egen beretning:

Hej til alle
Som skrevet kom jeg til skade under et oliecheck på 9304. Er heldigvis stadig i besiddelse af alle hænder og fingre men dog med lidt rifter på stoltheden.
Under klargøring må jeg være kommet til at slå kontakterne for tænding til, således at da jeg tørner propellen med hænderne for at pumpe olie i beholderen, giver motoren et tøf, propellen hakker ned i mine hænder, slår dem derved væk, og motoren går derefter i gang.
Har brækket nogle knogler i hænderne og fået to flænger øverst på hånden, og det forventes ikke at der bliver mén af det.
Arbejdet er genoptaget, dog med skinner på begge hænder, så alting tager lidt længere tid end normalt
Skinnerne får jeg fornøjelse af de næste 4-5 uger
Dette er lagt op for at andre kan lære af mine fejl……jeg vil fremadrettet være mere påpasselig omkring pre flight.

Gert

Herfra skal der lyde en opfordring til alle om at være påpasselig og omhyggelige.
Med ønsket om ’a speedy recovery’ til Gert og
’Blue skies & happy landings’ til alle.

Flyvechefen

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s